ILK O’RTA ASRLARDA AFROSIYOB DEVORIY SURATLARNING O’ZBEKISTON TARIXINI O’RGANISHDAGI AHAMIYATI
Keywords:
Kalitso’zlar: Afrosiyob, Samarqand, devoriy surat, Varxuman saroyi, fil tasviri, savdogarlar, sug’d yozuvi, Chin yurti, elchilar, samoviy otlar, ayollar tasviri, zardushtiylik dini, otashparaslik dini, Koreya Silla Tan Hindiston elchilari, Sug’d yozuvi, Chog’aniyon elchisi.Abstract
Annatatsiya: Mazkur maqolada Afrosiyob devoriy suratlari,antropologik
qiyofalar tarifi,elchilik aloqalari,de’voriy rassomlik san’ati,rassomning
mahorati,mahhaliy xalqlarning turmush tarzi va antropologik qiyofasi, savdo sotiq
aloqalari,Sug’d yozuvi keng bayon etilgan.
Afrosiyobda arxeologik qazilmalar natijasida topilgan mahobatli rangtasvirning
noyob namunalari. Dastlabki namunalari arxeolog V. Vyatkin tomonidan ochilgan
(1913). Keyingi qazishlar davri (1965-68)da oʻzbek arxeologlari 30 ga yaqin saroy
xonasini ochishga muvaffaq boʻlganlar, bu xonalarning koʻplari devoriy rasmlar,
naqshlar bilan bezatilgan.
Devoriy suratlarda diniiy qarashlar etnik tasvirlar va antropologik ma’lumotlar
beradi.Afrosiyob devoriy suratlari o’sha davr ijtimoiy va siyosiy savdo aloqalari
haqida qimmatli ma’lumotlar jamlanmasi.Tasvirlarda xalqlarning hayot
tarzi,hukumdorning yuksak darajada aks etilishi,ranglarning o’zara uyg’unligi bilan
hayratlanarli.Devoriy suratda Sug’d yozuvining saqlanib qolinganligi kishini hayratga
soladi.
References
Adabiyotlar
Sh.Mirziyoyev. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz. Toshkent “O’zbekiston” nashriyoti-2017.
A.S.Sagdullayev. O’zbekiston tarixi(darslik). I kitob. Toshkent.
“VNESHINVESTPROM” -2003.
Альбаум.Л.И. “Афрасиаб” Ташкент-1969.
Д. Султонова. “Moziydan sado” журнали. Тoshkent. “O’zbekiston” нашриёти-
3-сон.
Д. Суюнова. “Moziydan sado” журнали. Тoshkent. “O’zbekiston” нашриёти-
2- сон
www ziyonet.uz